ČlánkyNovinkyRecenzieO nás
Recenzia

TEST: Ford Focus kombi 1.6 TDCi

ikona
Richard Hombauer · · Diskusia
naftové kombi nižšej strednej triedy so šesťstupňovým manuálom (1424 kg, 85 kW / 115 k, 270 Nm, 0-100 za 11,1 s )
Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Solídne rodinné auto s úsporným motorom? Ford Focus kombi je vydarený konštrukčne, z pohľadu vodiča aj ostatných cestujúcich, vyniká správaním na ceste a navyše ho poháňa vydarený naftový štvorvalec. Focus ma celkovo zaujal ponukou motorov, od klasickej jedna-šestky, cez úžasné benzínové turbo motory po slušné turbodieselové agregáty. Prečo si vybrať práve naftu, keď Focus ponúka parádne benzínové motory? To som sa pokúsil zistiť počas testovacieho týdňa.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Keď Focus, tak v akciovej výbave X. Tak už to v prípade Fordu na Slovensku chodí. Za 20 570 eur dostanete Focus kombi 1.6 TDCi 115k vo výbave Champion X. Cena o 200 eur nižšia než za kultivovaný benzínový 1.6 EcoBoost 150k s trochu slabším "krúťákom" a vyššou spotrebou. Jasný argument pre naftu.

Ford Focus: aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi (Autozor.sk)

Pomocou služby Autozor som vyhľadal lifbacky a kombíky od 19- do 22-tisíc eur s naftovým motorom. Za približne dvadsaťtisíc eur môžete mať Astru Sports Tourer 2.0 CDTI buď vo výbave Sport, alebo vo výbave Enjoy s automatom, Octaviu 1.6 TDI 77 kW vo výbave Elegance či nejakej slabšej výbave s DSG automatom, alebo aj Peugeot 308 1.6 e-HDi 82 kW v najvyššej výbave rovno s automatom. Kia cee'd a Hyundai i30 sú síce tiež cenovo lákavé, ale v ich prípade sa v tomto roku dočkáme serióznych nástupcov, na ktorých odporúčame počkať, ak teda chceme hľadať súpera pre Focus.

Focusu konkurujú aj zástupcovia strednej triedy, či už Laguna Grandtour 1.5 dCi 81 kW alebo Mazda6 wagon 2.2 MZR-CD 95 kW. Focus má konkurenta aj vo vlastnej stajni - Mondeo liftback 1.6 EcoBoost 118 kW. Ale to už sme zase u benzínového motora...

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Ak ide o mňa, vyberal by som si medzi Focusom, Octaviou, Astrou, Mazrou6 a - predsa len - Mondeom.


Technické parametre
Celkové rozmery 4,56 x 1,82 x 1,51 m
Rázvor 2648 mm
Svetlá výška ??? mm
Zaťaženie strechy 75 kg
Prevádzková hmotnosť1424 podľa techničáku, 1381 kg podľa výrobcu
Maximálne zaťaženie476 kg
Maximálna hmotnosť prípojného vozidla 680 kg nebrzdeného / 1200 kg brzdeného
Použité pneumatiky215 / 55 R16



Opisovať Ford Focus nanovo je zbytočné. Nech sa páči, tu sú predchádzajúce testy rôznych karosárskych verzií a motorov:

Ford Focus naživo (8. 4. 2011)
TEST: Ford Focus 1.6 Duratec Ti-VCT (26. 7. 2011)
TEST: Ford Focus kombi 1.6 EcoBoost (25. 11. 2011)

V nich sa dočítate všetko potrebné, a tak ja len nazriem do svojich poznámok a spomeniem, čo mi opäť udrelo do očí.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Počas tuhých zimných dní dostal naftový motor zabrať. Dlhé zohrievanie motora kompletne zhotoveného z hliníka vyrovnáva perfektné vyhrievanie čelného skla, na ktoré som nedal počas testovacieho týždňa dopustiť. V lete zbytočnosť, ktorá zvyšuje stres z lietajúcich kamienkov do čelného skla, v zime občas pomôcka na nezaplatenie. Napríklad, keď nie je poruke škrabka. Vyhrievanie sedadiel tiež označím za dokonalé, pretože mu nemám naozaj čo vytknúť. Intuitívna regulácia môjho aj spolujazdcovho sedadla, jasné ovládače s niekoľkými stupňami intenzity, tak to má byť. Aj z automatickej klimatizácie som mal radosť. Podržaním tlačidla AUTO som aktivoval režim MONO.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Zadné parkovacie senzory boli akési tiché a ich citlivosť tiež nemôžem označiť za ukážkovú.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


USB a AUX sa nachádzali skryté v skrinke pred spolujazdcom, čo nepovažujem za najšťastnejšie riešenie. Vodič takmer nemá šancu manipulovať s USB kľúčom ani keď stojí na parkovisku.


ložná plocha
Dĺžka ložnej plochy:

F (po zadné operadlo) = 98 cm

G (po predné operadlo v bežnej polohe) = 165, resp. 175 cm


Test Ford Focus kombi 1.6 tdci



sedák
Dĺžka sedákov:

A (predný sedák) = 54 cm

B (zadný sedák) = 50 cm

C (medzi operadlami) = 72 cm*


* vzdialenosť operadiel za šoférom strednej postavy, vysokým 176 cm s hmotnosťou okolo 80 kg.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci



Interiér
Šírka interiéru v ramenách 141 cm vpredu, 130 cm vzadu
Šírka interiéru v lakťoch 147 cm vpredu, 147 cm vzadu
Batožinový priestor 476 / 1502 litrov
Výška nakladacej hrany približne ??? cm



Test Ford Focus kombi 1.6 tdci



Parametre motora
Zdvihový objem valcov1560 cm3
Najväčší výkon motora 85 kW pri 3600 ot./min.
Výkon na tonumax. 59,7 kW / t
Krútiaci moment motora270 Nm pri 1750-2500 ot./min.
Krútiaci moment na tonu max. 189,6 Nm / t
Maximálna rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 11,1 s
Servisný interval ??? km



Od naftového motora vždy očakávam zvýšené vibrácie, pričom tomu inak nebolo ani v tomto prípade. Ale lepšie než na mnohých starších konkurentoch ako 1.5 dCi či 1.7 CDTI. Skôr ma zarazil občasný pazvuk z na prvý pohľad dokonalej palubovky. Interiér pôsobí veľmi pevne, no vibrácie motora či extrémne hrboľatej ceste úplne odolať nedokáže.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Motor ako celok hodnotím na výbornú. Dosahuje dostatočných 115 koní a krátkodobý krptiaci moment 285 Nm pomocou prekročenia plniaceho tlaku. Dokonca znáša podtáčanie až ku 1000 otáčkam za minútu, na rovinkách som bežne udržiaval rýchlosť pri 1300 ot./min. V meste sa dá krásne jazdiť na 4. prevodovom stupni, klesania kľudne aj na "päťke". Výkonovo je motor vhodný na normálne jazdenie s dodržiavaním rýchlostných predpisov, na diaľnici dovolí aj viac. Môj skeptický prvotný prístup sa počas pár dní zmenil na plné pochopenie majiteľa Focusu 1.6 TDCi. Ak s ním dokáže v kombi verzii jazdiť za päť litrov nafty na 100 km, vidím to ako ideálny motor pre bežného vodiča. Ak si zaspomínam na Octaviu 1.6 TDI, išlo o porovnateľne dobrý pocit z motora, ale horší pocit so sprevodovania (dlhá jednotka i dvojka komplikujú jazdu v garážach, po parkovisku a pod.) s ešte horším indikátorom ekonomického radenia. Kia cee'd 1.6 CRDi ponúkla podobný problém: pri 50 km/h som nevedel spokojne jazdiť ani na treťom, ani na štvrtom prevodovom stupni. Astra 1.7 CDTI vychádza z mojich skúseností najhoršie - sprevodovanie nevhodné do mesta a starý motor k tomu. Pri rozhodovaní sa medzi týmito adeptmi si teda poriadne vyskúšajte jazdu v meste, či už po parkovisku, alebo pri 50 km/h. Uvidíte, že kombinácia šesťstupňovej prevodovky a 1.6 TDCi vo Focuse je snáď jediná univerzálna - aj do zápchy, aj do prázdneho mesta, aj na diaľnicu.

Pri tankovaní oceníte šikovný nápad Ford EasyFuel pre rýchle tankovanie. Pri nastupovaní do vozidla si zase všimnite množstvo malých odkladacích priestorov okolo sedadiel, najmä tých zadných.



Otáčky motora50 km/h90 km/h130 km/h
3. prevodový st.19503450-
4. prevodový st.145025003600
5. prevodový st.115020002850
6. prevodový st.-17002400

*Údaje po zohľadnení rýchlosti podľa GPS.

Praktický priemer otáčania: 10,3 m

priemer otacania

Celkový stopový priemer otáčania: 11,0 m



Spotreba

Focus so základným benzínovým motorom dokáže jazdiť za približne 6 litrov na 100 km, silnejší 1.6 EcoBoost reálne za 6 - 7 litrov, viac výkonu vás totiž bude lákať jazdiť svižnejšie. Podobným štýlom môžete jazdiť aj s 1.6 TDCi, a to s reálnou spotrebou o liter nižšou. Či už dáte prednosť vydarenému turbo-benzínu alebo slabšiemu dízlu s vyšším krútiacim momentom a o liter nižšou spotrebou, už nechám na vás.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Priemerné spotreby na jednotlivých trasách:
6,5 l / 100 km: BA -> Dvorníky; 60 km rýchlou jazdou
5,3 l / 100 km: Dvorníky -> TT -> Dvorníky; 55 km úspornou jazdou
5,9 l / 100 km: Dvorníky -> Tatranská Lomnica; 300 km normálnou jazdou
5,7 l / 100 km: tri dni po tatranských okreskách; 127 km normálnou jazdou, -5 až -13°C
5,2 l / 100 km: Tatranská Lomnica -> Dvorníky; 300 km úspornou jazdou
5,3 l / 100 km: Dvorníky -> BA; 60 km úspornou jazdou

Rýchla jazda = jazda tesne nad limitmi (s občasným rizikom minimálnej pokuty, rýchlymi rozjazdami za koncom obce a pod.), po diaľnici reálne 130 - 140 km/h; Normálna jazda = tesne pod predpisovými rýchlosťami, ale bez zbytočných brzdení (včasného púšťanie akceleračného pedála, keď vidím červenú v diaľke alebo začiatok obce), po diaľnici reálne 125 - 130 km/h; Úsporná jazda = pomalé rozbehy, rozumné dojazdy, minimum brzdení, po diaľnici reálne okolo 115 - 120 km/h.


Údaje o spotrebe
Aktuálny stav tachometra8014 km
Udávaná spotreba a emisie CO24,2 l/100km, 109 g/km
Dosiahnutá spotreba úsporne 5,2 - 5,7 l/100 km
Dosiahnutá spotreba neúsporne 5,9 - 6,5 l/100 km
Objem palivovej nádrže53 litrov
Približný reálny dojazd740 - 920 km (so zostatkom 5 l paliva)



Moja domáca 17-kilometrová testovacia trasa (10 km obce, 7 km okresné cesty) úspornou jazdou skončila s priemerom 5,1 l / 100 km (priemer dvoch meraní).

Sklamaním je fakt, že som sa ani len nepriblížil k výrobcom udávaným údajom o spotrebe. Ak uvažujem ako podnikateľ, ktorý sa riadi spotrebou v "techničáku", radšej si kúpim 1.6 EcoBoost a viem, že jeho spotreba je aspoň občas reálne dosiahnuteľná. Dokážem jazdiť úsporne, no o 4,2 l / 100 km v prípade Focusu 1.6 TDCi s 8000 km na palubnom počítači som si mohol nechať len zdať.

Test Ford Focus kombi 1.6 tdci


Sklamaním je aj malá palivová nádrž. Naftový dvojliter má 60-litrovú a 1.6 TDCi len 53-litrovú, čo je menej než v prípade benzínových verzií (55 litrov). Čudujem sa, že sa Fordu chce do Focusu montovať tri rôzne nádrže. Keby tam vždy namontovali 60-ku, dosiahol by 1.6 TDCi úžasný dojazd na jedno tankovanie. Takto nejde o žiadny extrémny údaj. A dojazd na jedno tankovanie považujem za jeden z dôležitých parametrov vozidla, najmä, ak nový Focus zvláda dlhé trasy ľavou zadnou.

Krádeže, poruchy a bezpečnosť

V rebríčku Auto Bild TÜV Report 2011 sa Focus umiestnil na veľmi dobrom 44. mieste. V testoch Euro NCAP získal Focus 92 % za ochranu dospelých pasažierov. Viac je ohrozený len hrudník pri bočnom náraze, pochvalu si zaslúži predná hrana kapoty pri ochrane chodcov.

Nový Ford Focus sa stal vôbec prvým vozidlom, ktoré získalo štyri ocenenia Euro NCAP Advanced za bezpečnosť potom, ako vozidlo získalo ocenenia za systémy Driver Alert (systém na sledovanie bdelosti vodiča) aj Forward Alert (systém na varovanie pred vozidlami vpredu). Focus dostal rovnaké ocenenie za systémy Active City Stop (aktívne zastavenie v meste) a Lane Keeping Aid (udržanie v jazdnom pruhu) už skôr v minulom roku.

Hlavné klady


+ vydarený motor s dobrou spotrebou
+ dojem z rýchlej diaľničnej jazdy
+ podvozok, podvozok, podvozok
+ vyhrievanie čelného skla
+ sedadlá vpredu aj vzadu
+ nadštandardné prvky aktívnej bezpečnosti (nie v akciových výbavách)

Hlavné nedostatky


- rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou na testovanom vozidle
- palivová nádrž len 53 litrov
- svojský dizajn interiéru
- vysoká cena
- asi milión ovládačov na volante

Spokojnosť s autom: 9/10


1 - totálne nespokojný, 5 - priemer, 10 - maximálne spokojný

Záverečné zhodnotenie



Nerád sa toľko opakujem, ale Focus je mimoriadne vydarené auto za poriadne peniaze. Boj s Astrou a Octaviou musí zvádzať pomocou osvety. Ford je dobre vnímaná značka, s poruchovosťou nemá výraznejšie problémy, a tak zase skončíme len pri tej vysokej cene. Focus vyhráva paletou motorov. Či už preferujete benzín, alebo naftu, nemusíte sa Focusu obávať. Vyberiete si. A keď už naftu, tak 1.6 TDCi s touto šesťstupňovou prevodovkou patrí k najvydarenejším v danej triede.

-- VIDEO Focus kombi 1.6 EcoBoost--





-- GALÉRIA --



Najčítanejšie články (30 dní)
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
ikona
Najnovšie príspevky k článkom