V rubrike | RECENZIE

Značky |

Jazdenka: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI

Napísané dňa 24 September 2011 autor Ladislav Holop

kombi nižšej strednej triedy (nafta, 2.0 TDI, 103 kW, 340 Nm, 6-st. prevodovka, 155 339 km)

Test jazdeného vozidla z autobazáru AAA AUTO.

Technické parametre


Základné údaje
Výrobca, model a rok: Škoda Octavia Combi, 2005
Motor – objem a výkon 2.0 TDI, 103 kW (140 k)
Prevodovka a počet rýchlostí manuálna, 6
Hnacia náprava predná
Použité pneumatiky 195/65 R15
Rok výroby a zakúpenia 2005


Ak by som mal celý test zhrnúť do jednoznačnej odpovede na otázku, či po Octavii siahnuť alebo nie, resumé by bolo jednoznačne pozitívne. Pred skokom do vôd mladoboleslavskej triedy C však treba vyberať s rozvahou – motorizáciu.

Prečítajte si: TEST: Škoda Octavia 1.2 TSI (10. 01. 2011)
Prečítajte si: TEST: Škoda Octavia GreenLine 1.6 TDI (18. 02. 2011)
Prečítajte si: TEST: Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (12. 02. 2010)

Druhá generácia Octavie rozšírila modelovú ponuku Škody v roku 2004. Krátko po liftbacku dorazilo kombi, neskôr nasledovala verzia s pohonom 4×4, výkonný model RS (2005) a outdoorový Scout (2007). Kruh sa uzavrel v roku 2008, kedy prišiel facelift, ktorý omladil všetky karosárske varianty.

Polemiku doteraz vzbudzuje triedna príslušnosť. Podvozok zdieľa s VW Golf V, Seatom Leon, či Audi A3, v očiach mnohých však patrí do triedy Passat a Mondeo.

skoda octavia 2005

Na začiatku testu ukazovalo palubné počítadlo presne 155 339 km. Testovaný model je registrovaný v roku 2005 a autobazár jeho cenu odhadol na 8 300 eur. V Áčkach je v súčasnosti registrovaných približne 140 Octavií, dolný okraj predfaceliftových verzií začína na cenovej hladine 6 tisíc eur a pokračuje až cez 11 tisíc eur. Nová Tourka s benzínom 1.6 MPI stojí 12 199 eur. Podobne si cenu držia koncernové Volkswagen a Seaty. Ceny Peugeotov a Renaultov z rovnakého obdobia padajú oveľa strmšie. Vyššiu cenu kupujúci zväčša radia na misku nevýhod, pre mňa to je známka pridanej hodnoty.

Konkurenčné prostredie má široký záber. Okrem vyššie uvedenej neprémiovej strednej triedy sa ponúka Ford Focus, Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308 a samozrejme Leon a Golf. Záleží od preferencií značiek a finančných možností.

Technické parametre
Celkové rozmery 4,57 x 1,77 x 1,47 m
Rázvor 2 578 mm
Svetlá výška 140 mm
Zaťaženie strechy 75 kg
Šírka interiéru v ramenách 138/138 cm vpredu/vzadu
Šírka interiéru v lakťoch 128/129 cm vpredu/vzadu
Batožinový priestor 580 až 1 350 litrov
Výška nakladacej hrany 61 cm
Dĺžka ložnej plochy približne 108 cm v kufri /195 cm po sklopení operadiel
Prevádzková hmotnosť 1 355 kg
Maximálna celková hmotnosť 2 010 kg
Maximálna hmotnosť jazdnej súpravy 3 410 kg
Maximálna hmotnosť prípojného vozidla 650 kg nebrzdeného / 1 400 kg brzdeného


Decentný interiér Octavie nie je nič prevratné, no po dizajnérskej i ergonomickej stránke neskrýva žiadne nástrahy. Široký stredový panel vyzerá robustne a reprezentatívne, mäkčené plasty zase ani po rokoch nestratili na kvalite. Šedý plast je voči škrabancom takmer imúnny.

skoda octavia 2005

Volant je na môj vkus až príliš jednoduchý a chýbajú mu ovládače základných palubných inštrumentov. Dôležitejšie však je, že vďaka hrubému prierezu a ideálnemu priemeru sa dobre drží.

skoda octavia 2005

Čoraz častejšie som citlivejší na odkladacie priestory pre rôzne kľúče, mobily, peňaženky a fľaše. Aj keď so sebou nosíte tašku, či kabelku, vždy sa nájdu drobnosti, ktoré potrebujú uložiť. Stredový panel zostal jednotný, dostatok miesta však ponúkajú objemné schránky vo dverách, štrbina na stredovom tuneli i pod opierkou. Po ruke sú tak veľké fľaše i drobnosti, ktoré sa nerozkotúľajú pri prvom prejazde zákrutou. Výhodou je, že medzi sedadlami možno postaviť rovno dve pollitrové fľaše alebo kávy.

skoda octavia 2005

Koncernové značky sa vždy prikláňali k tvrdšiemu sedeniu. Jeho význam na dlhých trasách som si naplno uvedomil až s Peugeotom 407, ktorého rozľahlé a mäkké gaučovky strácali na komforte s každou načatou stovkou kilometrov. Kto jazdí dlhé trasy, ocení pevnejšiu oporu. Predný sedák má dĺžku 52 cm, zadný 49 cm, čo je v danom segmente priemerná, ale plne dostačujúca hodnota.

Škoda našťastie dotiahla výrazný neduh prvej generácie a pasažierom v druhom rade ponúkla plnohodnotné sedenie. To sa podarilo vďaka predĺženému rázvoru a stenčenej výplni sedačiek. Za mnou (183 cm) som nameral 80 cm, z toho 31 cm v priestore medzi sedadlami.

skoda octavia 2005

Ťahákom Octavie je prakticky bezodný, 580-litrový kufor. Stredový panel má šírku 100 cm a hĺbku 108 cm. Po sklopení sedadiel je možné prevážať predmety dlhšie ešte o bezmála 90 cm. Sklápanie nie je žiadna maturita, stačí dvihnúť sedák a sklopiť operadlo.

skoda octavia 2005

Vznikne takmer rovná ložná plocha. Pod ňou sa navyše ukrýva priestor s hĺbkou 10 cm. Tento bol prázdny, v rukách nového majiteľa sa pravdepodobne zaplní samozrejmosťami, ktoré bežne nosíme v kufri.

skoda octavia 2005

skoda octavia 2005

Benzínové motory:

1.4 MPI – 55 kW (75 k) pri 5000 ot./min., 126 Nm pri 3800 ot./min. (2004-2006)
1.4 MPI – 59 kW (80 k) pri 5000 ot./min., 132 Nm pri 3800 ot./min. (2006-dodnes)
1.6 MPI – 75 kW (102 k) pri 5600 ot./min., 148 Nm pri 3800 ot./min. (2004-dodnes)
1.6 FSI – 85 kW (115 k) pri 6000 ot./min., 155 Nm pri 4000 ot./min. (2004-2008)
2.0 FSI – 110 kW (150 k) pri 6000 ot./min., 200 Nm pri 3500 ot./min. (2004-2008)
1.2 TSI – 77 kW (105 k) pri 5000 ot./min., 175 Nm pri 1550-4100 ot./min. (2010-dodnes)
1.4 TSI – 90 kW (122 k) pri 5000 ot./min., 200 Nm pri 1500-4000 ot./min. (2008-dodnes)
1.8 TSI – 118 kW (160 k) pri 5000-6200 ot./min., 250 Nm pri 1500-4200 ot./min. (2007-dodnes)
2.0 TFSI – 147 kW (200 k) pri 5100-6000 ot./min., 280 Nm pri 1800-5000 ot./min. (2005-dodnes)

V bazároch síce najčastejšie natrafíte na šláger 1.9 TDI, no po dynamickej stránke viac oslní dvojliter s výkonom 103 kW/140 k. Bohužiaľ, už nie tak jeho schopnosť odolávať kilometrovému nájazdu. V priamom porovnaní s 1.9 TDI síce ponúkne o 26 kW a celých 70 Nm viac, krivku priebehu však stále obkľučuje pomerne výrazný turboefekt zospodu a ovädnutie výkonu nad hranicou 4 500 ot./min.

Naftové motory:

1.6 TDI – 77 kW (105 k) pri 4400 ot./min., 250 Nm pri 1500-2500 ot./min. (2009-dodnes)
1.9 TDI – 77 kW (105 k) pri 4000 ot./min., 250 Nm pri 1900 ot./min. (2004-2011)
2.0 TDI – 103 kW (140 k) pri 4000 ot./min., 320 Nm pri 1750-2500 ot./min. (2004-dodnes)
2.0 TDI– 125 kW (170 k) pri 4200 ot./min., 350 Nm pri 1750-2500 ot./min. (2006-dodnes)

Užšie využiteľné pásmo otáčok však bohato kompenzuje šesťstupňový, dobre poskladaný manuál a silný nábeh nad 2 000 ot./min. Najlepšie mu idú jazdy v rýchlom tempe, vtedy nemá problém akcelerovať ani v tiahlych stúpaniach. Výkonová rezerva sa hodí aj pri predbiehaní. Starou pravdou zostáva, že dieselu vyhovujú dlhé trasy s konštantným zaťažením a minimálnou zmenou otáčok.

Otáčky motora 50 km/h 90 km/h 130 km/h
3. prevodový st. 1800 - -
4. prevodový st. 1300 - -
5. prevodový st. 1000 2000 2900
6. prevodový st. - 1700 2400


Podvozok veľmi pekne tlmí lajdácky odvedenú prácu cestárov a cez nerovnosti sa prenáša s gráciou. Ani po rokoch sa karoséria nerozhrkala a ponúka komfort cestovania na úrovni. Riadenie je príjemne tuhé a presné. Žiadne problémy necítiť ani v súvislosti s karosériou typu kombi, napokon, oproti liftbacku váži len o 15 kg viac.

Na mojej obľúbenej neklopenej zákrute v miernom klesaní sa Octavia nenechala rozhodiť, nedotáčavosť nastala až pri skutočnom prestrelení rýchlostného limitu. Aj na hranici svojich síl je pekne predvídateľná a ľahko zrovnateľná.

skoda octavia 2005

Parametre motora
Zdvihový objem valcov 1 968 cm3
Najväčší výkon motora 103 kW pri 4000 ot./min.
Výkon na tonu max. 76 kW / t
Krútiaci moment motora 320 Nm pri 1750-2500 ot./min.
Krútiaci moment na tonu max. 236 Nm / t
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,6 s
Servisný interval ??? km


Spotreba
Spotreba koncernových turbodieselov je vďačnou témou prispievateľov na diskusných fórach a dobrým terčom uštipačných poznámok. V regióne Česka a Slovenska si to najčastejšie odnášajú práve Škodovky.

S Octaviou sme tvorili tandem pomerne dlhú cestu, na začiatku s vidinou výrobcom udávanej schémy spotreby 6,9/4,7/5,5 l/100 km. Cestou z Košíc do Prešova po diaľnici som dosiahol spotrebu do 6 l/100 km, neskôr nuloval a úsporným štýlom došiel do 240 km vzdialenej Bytče s dobrým výsledkom 4,8 l. Cesta na východ opäť po diaľnici (130-140 km/h) a nakoniec medzi dedinkami s priemernou spotrebou 4,7 l/100 km. Na dlhší pobyt v meste tento krát dôvod nebol, zo skúsenosti však priemer z diaľnice kopíruje spotrebu v meste.

Dosiahnuté výsledky:
5,9 l/100 km – 40 km normálnou jazdou po diaľnici KE -> PO
4,8 l/100 km – 240 km normálnou až úspornou jazdou po diaľnici a mimo mesta PO -> BY
4,7 l/100 km – 290 km normálnou jazdou po diaľnici a mimo mesta ZA -> HE

Rýchla jazda = jazda tesne nad limitmi (s občasným rizikom minimálnej pokuty, rýchlymi rozjazdami za koncom obce a pod.), po diaľnici reálne 130 – 140 km/h; Normálna jazda = tesne pod predpisovými rýchlosťami, ale bez zbytočných brzdení (včasného púšťanie akceleračného pedála, keď vidím červenú v diaľke alebo začiatok obce), po diaľnici reálne 125 – 130 km/h; Úsporná jazda = pomalé rozbehy, rozumné dojazdy, minimum brzdení, po diaľnici reálne okolo 115 – 120 km/h.

Údaje o spotrebe
Aktuálny stav tachometra 155 339 km
Udávaná spotreba 5,5 l/100km
Dosiahnutá spotreba mimo mesto – diaľnica 4,8 l/100 km
- štýl jazdenia úsporne až normálne
Objem palivovej nádrže 55 litrov
Približný reálny dojazd 800 – 1000 km (so zostatkom 5 l paliva)


Môj domáci košický okruh s dĺžkou 15 kilometrov (5 km mestský obchvat, 5 km málo zastavané mestské územie, 5 km centrum mesta a širšie centrum) som úspornou jazdou mimo dopravnej špičky skončil s vynikajúcim výsledkom 4,5 l / 100 km. Tento okruh nemá imitovať podmienky kombinovanej spotreby. Slúži na porovnanie jednotlivých modelov v tých istých podmienkach.

skoda octavia 2005

Krádeže, poruchy a bezpečnosť

Krádeže Škodoviek patria k ťažkému kalibru odporcov mladoboleslavskej značky. Po zverejnení koncoročných štatistík dokonca slovenské zastúpene Škody vydalo oficiálnu tlačovú správu výhradne na túto tému. Je síce pravda, že Škodovky sa v porovnaní s inými značkami kradnú – čo do absolútnych čísel – viac ako konkurencia, kúpa Octavie však nemusí byť nočnou morou a dôvodom k zaobstaraniu pytóna.

Faktom je, že v roku 2010 bolo ukradnutých 951 Škodoviek, no v pomere k počtu registrovaných áut jednoznačne vedie značka BMW (0,62), nasledovaná Audi (0,40), VW (0,18) a až potom Škodou (0,17).

V rebríčku Auto Bild TÜV Report, ktorý porovnáva 6-7-ročné autá je Octavia na len priemernom 60. mieste. Spomedzi vozidiel starých 4-5 rokov je na hrane prvej tretiny – 37. mieste spolu so Suzuki Swift. Turbodiesel 2.0 TDI je bohužiaľ náchylnejší k závažnejším poruchám – opotrebovaniu dvojhmotového zotrvačníka a prasknutiu bloku motora v okolí skrutiek držiacich hlavu valcov. Testovací model trápil aj nie ojedinelý zlý príjem originálneho autorádia.

Za mieru ochrany posádky v nárazových testoch Euro NCAP z roku 2004 dostala štyri z piatich hviezdičiek.

Hlavné klady

+ Dobré jazdné vlastnosti,
+ veľký batožinový priestor,
+ tuhá karoséria bez akustických razov,
+ kvalitné dielenské spracovanie,
+ spotreba
+ priestor pre posádku (na všetkých sedadlách)
+ veľká ponuka jazdených áut.

Hlavné nedostatky

- Relatívne vyššie ceny jazdených áut,
- záujem zlodejov,
- poruchový motor 2.0 TDI,
- malé spätné zrkadlá.

Spokojnosť s autom: 9/10

1 – totálne nespokojný, 5 – priemer, 10 – maximálne spokojný

Záverečné zhodnotenie

Písať záverečné hodnotenie o jednom z najrozšírenejších a najpopulárnejších áut na našej scéne je v podstate jednoduché. Po dizajnovej, ergonomickej a prevádzkovej stránke mu nie je čo vytknúť. Sen slovenskej rodiny je voľbou z rozumu a tomu zodpovedá i kladné hodnotenie.

(5 hlasov, priemer: 4.40 z 5)




Súvisiace články

  1. Jazdenka: Audi A4 Avant 2.0 TDI | ZaVolantom

Komentáre

  1. aston napísal/a:

    Mal meneny airbag alebo sa mi len zda?

  2. Atlis napísal/a:

    No naraznik farbou tiez nejak do celku nepasuje, ale to je akurat teraz standard aj na novych autach.

  3. ssamoo napísal/a:

    Jazdil som niekolko Ochcavok 2, s roznymi motormi, najviac ma chytila RS Kombi, ale ta je inde :)
    Priestor na zadnych sedadlach je cista tragedia, vpredu by musela sediet utla zena aby sa dozadu zmestil typicky slovak. Na mieste spolujazdca totiz kolena narazaju do odkladacej skrinky a nedaju sa nohy poriadne narovnat.
    Jazdne vlastnosti: niekomu vyhovuju, niekomu nie. Podla mna nie prave dobry kompromis medzi tvrdostou a drzanim stopy, hlavne tazke diesle su podla mojho nazoru dost nedotacave.
    2.0 TDi je parametrovo mozno fajn, ale nepoznam majitela, ktory by s nim nemal naklady spojene s turbom, cerpadlom oleja, vody, vstrekovacmi alebo niecim podobnym. Ano, napr. zotrvacnik.

    Konkretne tento kus tipujem na firemneho draca na dlhe cesty a ten volant, ci predny naraznik mi silno evokuje predny naraz.

  4. Atlis napísal/a:

    Mno ja poznam cloveka, ktory ma najazdene 180tis km a bez straty kvetinky – 2.0TDI PD, takze vsetky Octy by som do jedneho vreca nehadzal. Vseobecne su ale 2.0TDI dost poruchove a to nie len v Octaviach, takze skutocne treba rozumne vyberat. Kupovat Octaviu, asi by som siahol po 1.8T 160k – je to vyborny motor, Octa s nim jazdi ako maly dabel.

    Kedze som sam co-to za volantom Octavky odsedel, musim vyzdvihnut relativne ticho v kabine podcas vysokych rychlosti, na nizsiu strednu je fakt akusticky komfort velmi slusny. Aj ked na zadnych sedackach vela miesta nie je, zeny priemerneho vzrastu (~160cm) sa tam usadia pohodlne, tak ako aj deti. Ale ruku na srdce, v ktorom aute nizsej strednej je vela miesta vzadu? Urcite treba kvitovat aj obrovsky kufor liftbacku – vyse 500l je uctihodna hodnota na kazde auto.

    Octavka sa predava velmi dobre. Ludia ju kupuju z rozumu a treba priznat, ze je to dobra kupa. Ak sa niekto dokaze preniest cez to, ze ich jazdi po cestach europy niekolko milionov, tak niet co riesit.

Pridajte komentár

  • POSLEDNÉ KOMENTÁRE
Kvalitné disky kupujeme na CentrumKolies.sk